Dead Space

12. února 2011 v 12:06 | Happy |  Hry
Dead Space je survival horror. Co to je? No. Jsou to hry v třetí osobě, kdy dobrovolně chodíte stísněnými prostory plnými lekavých momentů a bojujete s nestvůrami. Často pak musíte šetřit munici a mít přehled v inventáři. Postupně se prokousáváte dějem a čas od času bojujete s bossem. Před lety jsem zkoušel Resident Evil 3 na stařičkém PS1. Nevydržel jsem to. Teď jsem na Dead Space náhodou narazil a řekl si: "Hej. Je mi 17. Třeba to zvládnu."

Omyl. Málem jsem umřel strachy.

Osobně jsem chtěl napsat recenzi až potom, co jsem to dohrál, a ne po 2 kapitolách (tedy de facto začátku), ale to by trvalo třeba další měsíc.

Začal bych dějem. Jste Isaac Clarke, vesmírný inženýr (přitom mě napadl vesmírný mário) poslaný na těžařskou loď Ishimura, která vysílala nouzový signál. Asi je od prvního screenshotu jasné, že všechno je v prdeli. Většina posádky zemřela a proměnila se v Necromorphy, odporné nestvůry s čepelemi na rukou. Musíte se proto probojovat lodí a opravit kritické systémy. Kdybych se na takové lodi objevil já, tak se okamžitě střelím do hlavy.

...Počkat.

Vy začínáte bez zbraně. Samozřejmě v úvodní scéně vidíte, jak zabijou polovinu vašich přátel, a pak se jeden z Necromorphů oddělí a jde po vás. Doktorka na vás ječí "RUN". Panikaříte. Sprintujete do nejbližších dveří a doufáte, že se otevřou. Za vámi jsou drápy. Každou chvíli vás chňapne a roztrhá na kusy. Netušíte kde jste ani kam běžíte. Na poslední chvíli se dostáváte do výtahu a utečete mu. Už tady jsem to skoro vypnul. V prvních deseti minutách. Ono to asi je skriptované, takže byste neměli umřít, ale to je jedno.
dead space
Tohle je jedno jedna z hrozivých (a vlastně úžasných) zkušeností. Ani s první zbraní se necítíte bezpečněji. To jsem se dostal do vypravování. Jak se to hraje? Docela repetivně.

Chodíte chodbami a občas vyleze nestvůra. Většinou musíte někam pro předmět, a pak se vrátit, jenom, aby se posralo něco jiného, takže musíte zase jinam. Střílení Necromorphů tu má fantastickou inovaci zvanou "Strategic Dismemberment", kdy nestřílíte do hlavy, ale do končetin a tím je zabíjíte. Eww. Šetříte munici, prohledáváte skříňky, sbíráte kredity (které se utrácí za lékárničky, munici, nový oblek a další) a power nody, které slouží k vylepšení jednotlivých zbraní nebo rovnou vašeho obleku. Každá zbraň má dva módy. Například u Plasma Cutteru (jakýsi mix pistole a řezače) přepínáte mezi vertikálním a horizontálním střílením, aby se vám usnadnilo ustřelování rukou a nohou.

Opět jdete temnou chodbou. Už jste si na všechnu tu krev zvykli. Z ventilaček vyskakující Necromorphové vás pořád děsí, ale dokážete jim s chirurgickou přesností ustřelit končetiny. Možná jste posraní strachy, ale už jste připravení. Najednou otevřete dveře a začne se vysávat vzduch. "Do háje, vakuum." Za hlavou se vám objeví holografické odpočítavadlo. Dochází vám totiž kyslík. Rychle tím proběhnete a jdete dál pro předmět. Po epickém boji bez gravitace jdete zpátky. Najednou na vás v tom absolutním tichu vybafne Necromorph a chňapne vás. U počítače řvete "FUCK NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE" Ve vakuu nezněla ani hudba, jediné, co jste slyšeli, byl váš zrychlený dech, jak se s ním perete (vy jste museli jenom mačkat E). Oh shit já se tak moc bál. Budu citovat film Alien.

In space no one can hear you scream.

dead space 2
Zapomněl jsem říct, že máte úžasný HUD. Nebo spíš žádný HUD. Všechno totiž vidíte ve formě hologramů - ať už náboje ve zbrani, mapa, inventář, všechno se vám jakoby promítá. Vypadá to geniálně.

dead space 4
Graficky to vypadá dobře. Já nevím, v současné generaci snad není nic, co by vyloženě vypadalo špatně. Nebo spíš už tolik nehraju, takže to nemám s čím srovnávat. Textury i modely byly kvalitní, animace ušla a jak jsem řekl, HUD vypadá krásně. Osobně žeru design Isaacova obleku. Naopak nerozumím jak někdo může nadesignovat vesmírnou loď jako bludiště. Jinak se to zapíná a nahrává pěkně svižně, což je příjemný plus. Myslím, že to má docela laxní nároky. Běží to na godfather enginu, což je úplně jedno, protože jsem nehrál Godfather. Nejúžasnější věc na celé hře je dokonalá atmosférická hudba, ze které jsem měl husí kůži.

dead space 3
Tak celkově to je dobrá hra, která plní svůj účel - vystrašit. Pokud jste zatvrzelí veteráni, co se nikdy nebojí a u horrorů suverénně říkají "A teď mu usekne hlavu, to je tak jasný", nebo "Proč si zakrýváte oči? Vždyť to je laciný.", tak vás může lehce odradit repetivnost a předvídatelné objevování necromorphů. Hlavním lákadlem hry je totiž ten strach, dělaný fantastickou atmosférou a hudbou. Naopak bych to doporučil podobným zbabělcům, jako jsem já. Nevím, jestli to je masochistické sebepoškozování, ale je když se k smrti bojíte, tak si to můžete mnohem lépe vychutnat.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama