Deus Ex 3: Human Revolution

30. srpna 2011 v 19:59 | Happy |  Hry
Holy balls. Těsně před školním rokem jsem konečně dohrál Deus Ex 3: Human revolution - tři dny poté, co jsem ho koupil. A je to fakt. Úžasná. Pařba. Dohrál jsem ji za 21 hodin, což vám možná připadá málo, ale je to docela intenzivní zábava a není to jenom "chození velkými planimami kde vůbec nic není". Má jak výbornou a rozmanitou hratelnost, tak skvělý příběh, proti kterému je Mass Effect fantasy pro děti. Naprosto zbožňuji cyberpunk. Je to prequel k 11 let starému Deus Ex.

Hrajete za Adama Jensena, šéfa ochranky u Sarif Industries, což je firma, která se zabývá augmentacemi - vylepšení lidského těla. Od mechanických končetin po méně nápadné hackovací čipy v mozku. Těsně před zvěřejněním tajného projektu přepadnou vaši laboratoř neznámí vojáci - všechny vědce zabijí a vás kriticky zraní. Při záchraně života vám dali na příkaz Davida Sarifa všemožné augmentace bez vašeho souhlasu. Poté začínáte ten útok vyšetřovat, přičemž objevíte hrozivá tajemství. Vyskytuje se tu tématika transhumanismu, nové renesance (projevuje se to v stylu oblékání), korporací, konspirační teorie a morálky. Na hru to je docela dost.


Hra je převážně v první osobě, ale přepíná se do třetí osoby když se kryjete.

Nejlepší vlasností hry je nevídaná svoboda konání mise. Některé augmanetace vám otevřou nové možnosti a cesty. Příklad: Musíte se dostat do budovy.
  • První možnost - začít střílet. Jelikož kulky zabíjí (rozhodně to není sci-fi střílečka s doplňujícími se štíty), tak to je relativně těžké, neboť nepřátel je většinou přesila a stačí jim pár ran aby vás poslali do věčných lovišť. (se správnými augmentacemi to je značně jednodušší, ale nikdy nemůžete přitančit do místnosti a v pohodě všechny rozstřílet) Sice se vám regenerují životy, ale trvá to snad 10 vteřin než se to pomalinku začne doplňovat.
  • Druhá možnost - proplížit se za překážkami, sledovat jejich trasy, případně si koupit augmentaci na neviditelnost a využívat jí.
    • Přitom můžete zblízka zabíjet/zneškodňovat nepřátele a pak schovávat jejich těla, ale nemusíte. Hra vám dá achievement za to, když v celé hře (vyjma bossů) nikoho nezabijete. Kvůli tomu tam jsou dokonce různé omračovací zbraně.
    • Můžete si také pomoct hacknutím bezpečností konzole a vypnutím kamer/ovládáním robotů.
  • Třetí možnost - vlézt do nedalekého kanálu, tam najít žebřík nahoru do nějakého skladu. Poté vlezete do ventilačky a už jste uvnitř.
  • Čtvrtá možnost - pokud máte augmentaci rukou, tak můžete na vyznačeném místě prorazit zeď.
  • Pátá možnost - pokud máte augmentaci plic, tak můžete jít chodbou zamořenou jedovatým plynem. Ano, máte na každý styl hraní nějaké augmentace, které to vylepšují.
  • Šestá možnost - jít k sousednímu domu, s pomocí augmentace nohou (případně si přitáhnete krabice) skočíte na plošinu, vylezete na žebřík, projdete se po střeše a pak pohodlně slezete dolů.
  • Někdy se dokonce dokážete vykecat z konfrontace a získat nějakou výhodu - i pro to máte sociální augmentaci.
No. Neříkám, že jsou všechny možnosti u všech situací, ale vždycky máte na výběr mezi dvěma, třemi alternativami k putování. Osobně jsem zažil všechny zminěné možnosti. Nelineární přístup v poslední době docela upadá. Občas se to trošku kryje. Například jsem nevěděl, jestli s pomocí neviditelnosti projít laserovým polem anebo ho hacknout. Hra vás skutečně odměňuje za prozkoumávání lokací - ať už užitečné předměty nebo zajímavosti ze světa a informace.

Ach, musím pochválit úžasný smysl pro detail. Můžete se hacknout (je to ve formě minihry kdy bojujete s bezpečnostním systémem o suroviny) do počítačů a číst emaily. Ze začátku jsem půl hodiny strávil tím, že jsem se vloupával do kanceláří mých kolegů, hacknul jejich počítače a přečetl jsem jejich emaily. Dokonce jsem se hacknul do vlastního počítače, protože jsem zapomněl přečíst si PDA pro svoje heslo. Občas to jsou osobní věci, ale je tam i spam budoucnosti, který mě skutečně rozesmál. (Nějaká společnost v Nigérii nabízející převod peněz na jejich účet.) Kromě toho můžete číst noviny a knížky.

Využívání schopností vám pomalu ubírá energii, kterou musíte doplňovat energetickými tyčinkami.

Díky tomu, že to vychází na konzole, jsem se nemusel nějak starat, jestli mi to půjde nebo ne. Ale počítačová verze vypadá překvapivě skvěle. Nikdy jsem nepochopil proč jsou lidé tak nadržení pro cryengine, když crysis 2 vypadal spíš průměrně. Hlavně se mi ale líbí ten styl cyberpunku. Výstřední renesanční móda augmentovaných lidí (.. s nimi kontrastují číňané s hrubějšími verzemi augmentací) vypadá výborně. Některé předrenderované scény vypadaly hůř jak scény v enginu, což je divný, neboť to zabíjí smysl předrenderovaných scén. Netuším, co si přitom mysleli.
Prostě ve VŠECH ZKURVENÝCH OHLEDECH dobrá hra. Neznám hru, která by vám dala tolik možností a zároveň měla tak dobrý příběh s intrikami a konspiracemi. Ta hratelnost je prostě úžasná. I konverzace jsou lepší než v Mass Effectu. (který je k nim nejblíž) Máte totiž různé metody přesvědčování (lichocení, zastrašení, přesvědčování logikou) a pokud to uděláte špatně tak vás mohou poslat do háje a odmítnout s vámi mluvit. (či zabít rukojní) Spousta detailů, promyšlený level design, dobré dialogy. Jen málo her mě donutí po hodině hraní okamžitě se zvednout a jít do nejbližšího obchodu koupit si limitovanou edici. Vlastně to zatím není žádná. (A Skyrim to rozhodně neudělá) Prostě epická pařba a hra v pravém slova smyslu.

P.S. Máte badass čepele v rukou. Fuck yeah.
P.P.S. Pokud to někdo má, doporučil bych nepřeskočit titulky
P.P.P.S. Tentokrát žádné vlastní screenshoty, protože to díky Steamu můžete smazat jedním klikem. Fuck.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama